Blar i NTNU Open på forfatter "Jones, Mari-Ana"
-
Bare informasjon? Eller også dialog? En casestudie om foreldresamarbeid ved et flerkulturelt oppvekstsenter.
Måsøval, Lise (Master thesis, 2022)Denne casestudien ser på hvordan et oppvekstsenter utviklet sin praksis innen foreldresamarbeid. Konteksten som utgjør bakgrunnen for studien er foreldregruppas høye andel flerspråklige foreldre. Dette krever igjen andre ... -
Crisis as opportunity: experiences of Norwegian school leaders during the COVID-19 pandemic
Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend; Dons, Carl Fredrik; Skoglund, Kristin Norum (Journal article; Peer reviewed, 2021)Norwegian schools received a few days’ notice in March 2020 before closing in response to the COVID-19 pandemic. The complexity of school life was suddenly compounded by a serious and unstable situation. Amid this was the ... -
Learning from the COVID-19 home-schooling experience: Listening to pupils, parents/carers and teachers
Bubb, Sara; Jones, Mari-Ana (Peer reviewed; Journal article, 2020)In Spring 2020, schools in many countries had to close in response to the COVID-19 virus pandemic and move to remote teaching. This paper explores the views of pupils, parents/carers and teachers of ‘home-school’ in one ... -
Leiing av skuleutvikling. Utfordringar for rektor i leiingsaktiviteten. Ein intervjustudie av tre rektorar i grunnskulen.
Røstbø, Sarah Marie (Master thesis, 2022)Samandrag Det er klare politiske forventningar til endringsprosessar i skulen knytt til fagfornyinga. Det er aukande krav og ytre press til rektor, mellom anna som leiar av det profesjonsfellesskapet. Rektorar opplev ... -
Lyden av en hånd som klapper - Om autonomi som noe mer enn privatpraksis
Faannessen, Marlen; Gilberg, Mats Andreas (Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg utviklingsarbeid i skolen, med fokus skolelederes og læreres opplevelser knyttet til utviklingsarbeid og ledelse. Bakgrunn for valg av tema har vært vår nysgjerrighet og vårt ønske om å bidra med ... -
Lyden av en hånd som klapper - om autonomi som noe mer enn privatpraksis
Faannessen, Marlen; Gilberg, Mats Andreas (Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg utviklingsarbeid i skolen, med fokus skolelederes og læreres opplevelser knyttet til utviklingsarbeid og ledelse. Bakgrunn for valg av tema har vært vår nysgjerrighet og vårt ønske om å bidra med ... -
Master i skoleutvikling og utdanningsledelse. Tiilitsbasert ledelse- hva vil det si for deg som lærer/fagarbeider å ha tillit til din leder/ledelse?
Kvernmo, Beate Irene (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hva mine medarbeidere legger i det å ha tillit til sin leder/ledelse. Som ny i avdelingslederjobb ved Verdal videregående skole, er jeg opptatt av at mine medarbeidere skal ha ... -
På veg mot en praktisk og virkelighetsnær skole
Rønning, Kari Roksvaag (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om praktisk og virkelighetsnær opplæring i videregående skole. Jeg har jobbet med denne opplæringsformen i mange år som lærer ved «Medier og kommunikasjon» og ønsker å utforske denne måten å ... -
Skoleledelse og pedagogisk entreprenørskap
Sæther, Heidi Reitås (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan min rolle som skoleleder kan bidra til at pedagogisk entreprenørskap etablerer seg som en del av skolens praksis. Dette er relevant og av direkte betydning for min daglige ... -
Student Voice and Student Feedback: How Critical Pragmatism Can Reframe Research and Practice
Jones, Mari-Ana; Hall, Valerie A. (Chapter, 2021)This chapter recognises the diverse definitions and practices of student feedback; focussing on how student feedback can facilitate dialogue and thus contribute to the development of schools as democratic communities. ... -
Student voice to improve schools: Perspectives from students, teachers and leaders in ‘perfect’ conditions.
Jones, Mari-Ana; Bubb, Sara (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores the use of student voice to contribute to improving schools. Through the gathering of perspectives and experiences of staff and students, it considers how the responses to requirements for both student ... -
‘Students as “development-agents”: how one school in Northern Norway brings students and teachers together to enact school improvement.’
Jones, Mari-Ana (Peer reviewed; Journal article, 2020)Norway was described in a UNICEF report (Lundy et al., 2012, p. 57) as ‘a pioneer in the field of children’s rights’ and the incorporation of the United Nations Convention on the Rights of the Child (UNCRC) into domestic ... -
“We hope it isn’t about them deciding everything!” A Mixed Methods Study of Student Participation
Jones, Mari-Ana (Doctoral theses at NTNU;2022:255, Doctoral thesis, 2022)Summary Despite requirements for and expectations of student participation, challenges persist and schools struggle to enable students to participate, leading to the overarching question addressed in this thesis: ...